U3F1ZWV6ZTQ4MzU2MTA4NDI4X0FjdGl2YXRpb241NDc4MDc5OTAzNTY=
recent
أخبار ساخنة

رواية بناتي مصايب بقلم آلاء على - الفصل الرابع

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع روايات كوميدية جديدة للكاتبة آلاء على علي موقعنا قصص نبيل
وموعدنا اليوم مع الفصل الرابع من  رواية بناتى مصايب بقلم آلاء على

رواية بناتى مصايب بقلم آلاء على (الفصل الرابع)


رواية بناتي مصايب بقلم آلاء على
رواية بناتي مصايب بقلم آلاء على
في اليوم التالي
اتصلت منال بمنى واخبرتها بمجيئها في المساء فوافقت منى بترحاب شديد

منى : يا بنات خالتكم منال جاية بالليل

سلمى : جاية ليه ؟!

منى : وانتي مالك يا روووووووووح امك

سالمين لسما : خدي كت كات اللي انتي عايزاها اهي

سما : ايه دا هو انا قولتلك تجيبي كت كات ولا ديري ميلك؟!

سالمين : قولتيلي ديري ميلك بس انا جبت كت كات

سما بغيظ : طب وليه كدا يعني يا كالحة

سالمين بردح: ع قد فلوسك يا حبيبتي

سما بردح مقابل: فلوس ايه يابت ؟! دا انتي لحم كتافك من خيري

سالمين وهي تضربها بالرأس : لحم كتاف مين اللي من خيرك يا شبشب!!!

منى بفزع من منظر سما الراقدة بالأرض : يالهوووووووي في ايه ؟!

سالمين : بتشكك في ذمتى يا منى يرضيكي كدا !!!؟

منى وهي تركض ورائها بالشبشب : تفتحي دماغ اختك يا عرة عشان حتة شوكلاتة

تسارع في الاحداث
في مكتب العميد فتحي الشناوي

سالم وهو يأدي التحية العسكرية : خير يا فندم حضرتك طلبتني ؟!

فتحي : اه اقعد يا سالم

سالم وهو يجلس : تمام يا فندم

فتحي : لقيت البنتين ؟!

سالم بقلق : هو انا لحقت يا فندم !!!

فتحي : اتجدعن يا سالم .. كل وقت بيمر واحنا قاعدين مبنعملش حاجة دا فيه خطر ع الاطفال اللي كل شوية بتختفي

سالم : يافندم والله انا بحاول بقدر الإمكان

فتحي : وانا مصدقك يا سالم
ثم أردف
في معلومات جديده

سالم بإنتباه : خير

فتحي : البنتين دول هيكون معاهم فرقة الذئاب الليلية

سالم بفزع : هي وصلت للذئاب الليلية ؟!

فتحي بأسف : للأسف

سالم : وايه الجديد تاني يا فندم ؟!

فتحي : هيسافروا اسبوعين مع البنتين دول يدربوهم في معسكر تدريبي سري في الصحرا

سالم في نفسه : نهاااااار اسود

فتحي : بتقول حاجة يا سالم !!!؟

سالم : لا يا فندم

فتحي : تمام قدامك تلات ايام والاقيك قدام مكتبي بالبنتين دول

سالم وهو يأدي التحية العسكرية : تمام يا فندم
ثم خرج

في المساء
في فيلا الحمزاوي
اتى كلا من جاسر واسر وتامر ومنال وسالم

منى مرحبة : اهلا اهلا نورتوا

منال وهي تحتضنها : دا نورك يا حبيبتي

جاسر بمرح : ازيك يا نونا !!!

منى بضحك : ازيك انت يا حبيب نونا !!

جلسوا جميعا بعد السلامات والسؤال عن الاحوال
نزلت الفتيات
وسلموا ايضا

سمر وهي تضرب تامر ع قفاه : منك لله يا اخرة صبرى

تامر وهو يتحسس قفاه: اااااااه

سمر وهي تمسكه من لياقه قميصه : اعمل فيك ايه ... قولي اعمل فيك ايه ؟!

تامر بضيق: يارب ايدك تتقطع

سمر وهي تركض ورائه : وكمان ليك عين تتكلم يا بجح ؟!

تامر ببرأءة مصطنعة : لييييه انا عملت ايه ؟!

سمر وهي تخرج ورقة من جيبها : اقرا كدا يا سالم الاسم دا !!!

سالم وهو يقرأ : الحمل الزهري ... ايه دا هو فيه نوع ورد جديد اسمه الحمل !!!؟

سمر : والله انا بقالي يجي حوالي تلات سنين شغالة في الورد عمرى ما سمعت النوع دا ... جه ابنك واخترعهولي

تامر بتذكر : اااااه دا الحلم الزهري مش الحمل

سمر وهي تقذفه بالشبشب : وأما هو اسمه الحلم كاتبه الحمل ليه يا بن الجذمة
ثم قالت لمنال
لامؤاخذه يا لولو
واكملت : خليت الراجل اللي حضرتك بعتله الطلبية وشاف الورقة يتصل بيا يبستفني ويقولي امك في العِشة ولا طارت بسببك يا حيوان يابن الحيوان
ثم قالت لسالم
لا مؤاخذه يا سولم

تامر بضحك : ههههههههههههههه تستاهلي عشان قولتلك يوميها انا تعبت وعايز اروح مرضتيش

سمر وهي تركض ورائه : وحياة امك ما انا سيباك يابن منال
والجميع يضحك عليهم

سالم بضحك : نتكلم بقا في الجد شوية .. احم احنا جاين النهاردة يا منى عشان نطلب ايد سالمين لجاسر وايد سلمى لأسر

منى بنفس الابتسامة : سالمين مين وسلمى مين ؟!

منال بإستغراب : بناتك يا منى .. مالك سهمتى كدا ليه ؟!

منى بنفس ابتسامه الاستغراب : بناتي اه .. اللي في تانية ثانوى !!!

منال بضحك : اه هما دول

منى وقد استوعبت ما قالته : ايوا بس بناتي صغيرين ويعنى اسر وجاسر ضعف عمرهم

منال : ماهو هما اكيد يعني مش هيتجوزوهم ع طول

منى بضيق: معلش يا منال هفكر وارد عليك

وبعد مدة غادروا جميعا وبقيت منى والبنات
منى بزعيق وهي تقذف سلمى وسالمين بالشبشب:عايزين تتجوزوا وانتوا لسه مطلعتوش من البيضة يا جذم يا اوباش

سمر : ايييييييه يتجوزوا وهما بالسن دا !!؟

منى بزعيق: قوليلهم

اكملت سمر وكأنها لا تستمع لما قالته : دا انا اختكم الكبيرة وحتى مافيش حد جه تف في وشي ومشى

منى وهي تقذفها بالشبشب هي ايضا : يلا يابنت الحيوانة وانا اللي قولت البت عقلت اتاريكي كل يوم بتتهبلي اكتر واكتر

سما بمزاح : انتي مربتيش غيري يا مني والله

منى : والنبي يااختي ولا ربيتك انتي كمان

تسارع في الاحداث
في يوم الجمعة
منى : يلا يا بنات هنتأخر

نزلوا جميعا
سما : يلا احنا جاهزين

وذهبوا إلى مكانهم المعهود الذي يذهبون إليهم نهاية كل أسبوع وهو ...ركوب مركب بالنيل
صعدوا جميعا وبدأت المركب بالتحرك

منى بإستمتاع : ياسلاااااام يا بنات فكرتوني بأجمل ايام كنت بقضيها مع ابوكم الله يرحمه

سما بضحك : ههههههههههههههه انتوا كنتوا بتيجوا هنا يا منى !!!؟

منى بإبتسامة حب : اه والله ايام متتعوضش

سما بمزاح : وكان بياخدك بعد كدا ع سطح الواد حماده !!!

منى وهي تقذفها بالجذمة وقد نسيت تماما أنهم وسط الماء : يلا يا سافلة يا بنت السافلة

سمية بشهقة : يالهووووووي رميتي جذمتك في البحر يا منى !!!

منى وقد تداركت ما فعلته: يالهووووووي هاروح انا حافية دلوقتي

سلمى بمزاح : كدا تلوثي النيل !!!

منى وهى تقذفها بالفردة الأخرى : كل همك النيل ومش همك امك يا بنت الشبشب !!!

سالمين بشهقة ممزوجة بضحك : يالهوووووي ههههههههههههههه وادي الفردة التانية راحت هي كمان

سمر لصاحب المركب بمزاح: وانت عامل ايه يا عم حنفي ؟! وازي فوزية مراتك .. طلقتها ولا لسه ؟!

حنفي بطيبة : والله يا ست سمر مطهجاني في عيشتي

سمية بمزاح: ارمي عليها يمين الطلاق وريح نفسك يا عم حنفي

حنفي بتفكير : والله بفكر يا ست سمية

سما : لا دا شكل القعده هتطول .. ماعكش سجارة نعفروا يا عم حنفي ؟!

حنفي وهو يعطيها سجارة ملفوفة : اتفضلي يا ست هانم

سما وهي تنظر للسجارة : ودي حشيش ولا بنجوا ؟!

حنفي : لا دي بنجوا بس نوع إنما ايه عنب يستاهل خشمك يا ست هانم والله

سالمين : اممممممم بنجوا .. والنبي يا عم حنفي اول ماننزل من المركب دي فكرني ابلغ عنك

حنفي بعدم فهم : بس كدا اوي اوي يا ست هانم

سلمى: وانت مالي ايدك من المركب دي يا عم حنفي ؟!

حنفي : عيب يا ست هانم دي شافت تاريخ

سلمى : مش عارفه ليه مش مستريحالك يا عم حنفي
ولم تكمل كلامها حيث وجدت المركب تغرق تدريجيا

سالمين : نهااار اسوووح

سمر وهي تقفذ في الماء : نطططططي يا منى

سلمى وهي تقفذ : الله يخربيتك يا عم حنفي انت وفوزية

ونطوا جميعا بالبحر
وبعد حوالي ربع ساعة وصلوا للشاطئ اخيرا

سالمين بتعب: كح كح

سلمى : ربنا ينتقم منك يا حنفي

تسارع في الاحداث
في اليوم التالي
اتى سالم الي سمية وسمر
سالم : هاااااا فكرتوا ؟!

سمر : طب انت هتقول ايه لمنى ؟!

سالم : لا سيبي مني عليا وافقوا انتوا بس ومالكمش دعوة

سمية بقلق : انا معاك يا سولم

سمر بقلق ايضا : وانا

سالم : ع بركة الله متقلقوش انا دايما معاكم وفي ضهركم ومش انت وبس .. المعلومات الجديدة اللي جات بتأكد ان انتوا هيكون معاكم احسن فرقة في الداخلية كلها

سمر بإستغراب : فرقة ايه ؟!

سالم بفخر : فرقة الذئاب الليلية

سمية بخوف : يلا ربنا يستر

سالم : إن شاء الله هيستر
ثم أردف : نادولي منى بقا اما اقولها
جاءت منى
سالم : احم بصي يا منى انا عندي معسكر تدريب للبنات تبع الداخلية يعني فيه ضابطات بتدرب البنات اللي زي سمر وسمية كدا فأنا اقترحت عليهم انهم يجوا وهما موافقين عشان يزدادوا خبرة في الالعاب القتالية

منى بتفكير : طب والتدريب دا فين وهياخد وقت قد ايه ؟!

سالم : في معسكر تبع القوات أما وقت قد ايه فحوالي شهر كدا ومتخافيش انا هكون معاهم

منى : ايه شهر ؟!! لا شهر كتير اوووي

سالم : مش كتير ولا حاجه دول هيعدوا في لمح البصر

منى بحنان : بس انا معرفش انام وهما مش مواجدين في البيت معايا

سالم : هما مهاجرين يا منى ... إن شاء الله هيرجعولك بسرعة بس الفرصة دي مش هتتعوض

منى : امممم بس الاتنين أمانة في رقبتك يا سالم

سالم بطمأنينه : متقلقيش انتي بتوصيني ع بناتي!!!!!

ثم غادر وقبل أن يغادر قال لسمر وسمية بصوت منخفض : هاجي اخدكم بكرا حضروا نفسكم عشان هتنزلوا معسكر مع الذئاب الليلية

سمية بقلق : بلاش بكرا اصل مش فاضية خليها بعده

سالم : لا هو بكرا .. مع السلامة يلا دلوقتي
ثم غادر

★★★★★★★★★★★★★★★★
إلي هنا ينتهي الفصل الرابع من رواية بناتى مصايب بقلم آلاء على

تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة