غير مصنف

رواية عشقت متمرده – الشيماء محمد – الفصل العشرون (الأخير)

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية والروايات الإجتماعية حيث نغوص اليوم داخل صعيد مصر ورواية باللهجة الصعيدية للكاتبة المميزة الشيماء محمد والتى سبق ونشرنا لها العديد من الروايات ؛ وموعدنا اليوم علي موقع قصص 26 مع الفصل العشرون (الأخير) من رواية عشقت متمرده بقلم الشيماء محمد

رواية عشقت متمرده بقلم الشيماء محمد – الفصل العشرون (الأخير)

اقرأ أيضا:  روايات متزوجين

رواية عشقت متمرده - الشيماء محمد
رواية عشقت متمرده – الشيماء محمد

رواية عشقت متمرده بقلم الشيماء محمد – الفصل العشرون (الأخير)

ادم: ده ابو ندي.. الو ايوه انتو فين؟
سالم: الحقني يا ادم الحقني
ادم وقف: في ايه؟ ايه اللي حصل؟
سالم: ندي… ندي يا ادم
ادم: عمي اهدي وقولي ندي مالها في ايه؟
الكل وقف واتوتر
سالم: الحقني يا ادم ندي مفيش وملهاش اثر.. مش لاقيها.. ندي اتخطفت
سالم قال الكلمه وادم وقف جامد ولا قادر ينطق ولا قادر يتحرك
ادم: يعني ايه اتخطفت؟؟ انت فين؟؟
سالم: احنا دخلنا الكافتيريا اللي علي الطريق اللي انتو متعودين تريحوا فيها ودخلت الحمام حد خبطني علي راسي فقت ملقتهاش في اي مكان ومالهاش اثر وعربيتي اخدوها الحقني يا ادم
ادم: طيب اديني نص ساعه مسافه الطريق هبقي عندك وهبلغ البوليس انا جايلك
قفل التليفون وبص لعيلته
كريمه: ان شاءالله خير يا ادم ما تقلقش
ادم: ايتن انا لازم اروح
ايتن: اه طبعا حبيبي ان شاءالله خير طيب خد جوزي معاك
ادم: لا لا خليه معاكي انا هاخد سعد وفتحي ما تقلقوش
كريمه: طمني بالله عليك يا ادم اول ما توصل لحاجه
ادم: حاضر
ادم خرج واخد فتحي معاه وبلغه باللي حصل واتصل بسعد يقابله علي الكافتيريا وخلاص نص ساعه كان هو والبوليس والكل هناك وقابل سالم وحكاله اللي حصل بالتفصيل
قلبوا الدنيا عليها وملهاش اثر ولا حد شافها
سعد: علي فكره الحوادث كترت قوي في المنطقه دي.. وبعدين فاكر لما طلعوا عليك في الطريق قبل كده؟ ماهو كان قريب من هنا
ادم: وبعدين هنعمل ايه؟ انتو عارفين يعني ايه ان ندي تبقي مخطوفه؟؟
فتحي: انا بلغت رجالتنا ومعارفنا في كل البلاد اللي حوالين ولو اي حاجه ظهرت هيبلغوني
ادم: وبعدين المفروض اني اعمل ايه؟ اقعد في البيت يعني ولا ايه؟
ظابط البوليس: احنا بلغنا كل الدوريات والاقسام وعملنا حواجز علي الطريق يعني اللي خطفها مش هيعرف يتحرك المطلوب منك حاليا تروح البيت
ادم: افندم؟
ظابط البوليس: اسمعني بس 90% من حالات الخطف اللي في حالتك بيبقوا عايزين فديه
ادم: يعني ايه حالتي؟؟
ظابط البوليس: يعني غني ومعروف وله وضعه المالي او الاجتماعي ..اللي خطف المدام عارف حضرتك او يعرف انك غني وهيتصل بيك وهيطلب فلوس فعايزين لما يتصل يلاقيك في البيت ممكن بقي؟ خد والدها واتفضل وسيب رجالتك لو تحب
ادم اخد فعلا عم سالم وراح علي المستشفي اللي ايتن فيها والدكتور شافه وطمنهم عليه
ادم اخد عيلته وروحوا كلهم وايتن اصرت تروح معاهم علشان محدش يضطر يقعد معاها في المستشفي
حاله قلق وخوف سيطرت علي البيت ومحدش لاقي كلام يقوله يطمن بيه ادم او ابوه
فاتن جت تطمن عليهم وتسلم علي ايتن واتفاجئت باللي حصل
فاتن: ربنا يطمنك عليها يا ادم
ادم بتريقه: وده بجد ولا ايه؟
فاتن: ايوه طبعا انا ايوه بكرهها ومش بحبها ابدا بس مش لدرجه اني افرح في خطفها انا مش وحشه للدرجه دي يا ادم
ادم: انا اسف يا فاتن مش اقصد بس
فاتن: عارفه ما تقولش حاجه.. يارب ترجعلك بخير.. ممكن افضل هنا معاكم علي الاقل اخلي بالي من ايتن؟ او لو تحب امشي همشي
ادم: لا خليكي مع ايتن احسن.. متشكر يا فاتن
فاتن: علي ايه؟ انا برضو مراتك بعد اذنك
اغلب اللي يعرفوا ادم من اهل البلد راحوله يقفوا معاه وكل واحد طلع رجالته يلفوا عليها في المنطقه اللي حوالين الكافتيريا والبلاد اللي حواليها.. ابوفاتن كمان وامها راحوا بيت ادم
الباب خبط ودخل ضيف غير متوقع نهائي وقابل ادم اللي استغرب وجوده في بيته

…….#######………#######……####…
ندي كانت مع باباها وداخله الحمام واتفاجئت بحد حط منديل علي وشها وغابت تماما عن الوعي
البنت: هنعمل ايه دلوقتي؟
شاب: ساعديني احطها في العربيه يالا
البنت: وابوها؟؟
الشاب: عقبال ما يفوق نبقي مشينا يالا
حطوها في العربيه
البنت: انت عارف دي تبقي مين؟ وعارف جوزها يبقي مين؟؟ وبعدين دي معاها جنسيه امريكيه يعني الدنيا هتتقلب عليها
الشاب: بقولك ايه احنا خطفناها وخلاص معدش ينفع نتراجع.. هنطلب قرشين من جوزها ونرميها في الشارع وهيا تروح ولا مين شاف ولا مين دري
البنت: يا سلام بالبساطه دي؟؟ وبعدين انت عرفتها منين؟
الشاب: انا معرفهاش هيا انا اعرف جوزها بس بقولك ايه مش وقت رغي انتي كل المطلوب منك تحرسيها في الشقه وما تخليهاش تشوفك خلي وشها متغمي كده وبس يالا بينا
اخدوها وطلعوها علي شقه البنت وربطوها في السرير وغمولها عنيها
البنت: استني قبل ما تمشي
الشاب: عايزه ايه؟ انا لازم ارجع شغلي علشان محدش يلاحظ حاجه
البنت: لو فاقت وفضلت تصوت.. الجيران هيسمعوها اعمل ايه انا؟
طلع قزازه وعطاهالها
الشاب: نقطتين علي منديل هتنام تاني يالا سلام خلي بالك.. الخبطه دي هتبقي خبطه العمر وهنرتاح انا وانتي بعدها ومش هنضطر للشغل ده ونعملنا اي مشروع نعيش منه انا وانتي… ان شاءالله ربنا هيوقف معانا
البنت: نبقي خاطفين وتقول ربنا؟؟؟
الشاب: ايوه اقول احنا مش هنلمسها وبعدين هيا وجوزها مليونيرات يعني لو خدنا منهم جزء مش هيفرق معاهم لكن هيغير حياتنا احنا
البنت: مش بالسرقه يا حبيبي… يالا اتكل علي الله بس يكون في علمك دي اخر مره هشاركك في حاجه زي كده ولو طلبت مني حاجه تانيه هقطع علاقتي بيك نهائي.. دي اخر مره يا عاصم
عاصم: اوعدك يا انتصار ان دي اخر مره وبعدها انا وانتي وبس
سابها ونزل وهيا بتحلم باليوم اللي تتجوز فيه حبيبها وتسيب الدنيا القرف اللي عايشه فيها

#####……….########……………..####
عند ادم: انت؟؟ انت ايه اللي جابك هنا وعايز ايه؟
جاسر: جاي اقابل ندي هانم بعد اذنك يعني؟
ادم ضحك بغلب: ندي؟؟ وعايز منها ايه؟
جاسر: عندي اخبار تهمها جدا فلو سمحت خليني اقابلها وبعدين حضرتك لازم تكون موجود وانا بكلمها لان الموضوع يخصك
سالم اتدخل: جاسر!! ندي اتخطفت يا جاسر
جاسر: ايه اتخطفت؟؟ امتي وازاي؟؟ وما بلغتونيش ليه؟ انا عارف مين اللي خطفها
الكل بصولو وادم اول واحد نطق
ادم: مين وعارفه منين وازاي انطق؟؟؟
جاسر: براحه وواحده واحده الاول.. تعرف الشخص اللي في الصوره ده؟
طلع صوره ووراهالو علي موبيله
ادم: اعتقد شكله مش غريب مين ده؟
جاسر: فكر يا ادم وحاول تعرف مين ده لان تقريبا ده اللي خطف ندي
ادم بيحاول يفتكر: اعتقد ان ده واحد من الشباب اللي طلعوا علينا انا وفاتن ايوه فعلا هو.. فاتن شوفي كده
جاسر شد التليفون من ايد ادم مع استغرابه
ادم: في ايه؟ هوريها الصوره
جاسر: لا مالوش لازمه
ادم: يعني ايه مالوش لازمه؟؟
جاسر: يعني هيا عارفاه كويس لان هيا اللي مأجراه
الكلمه رنت والكل اتصدم.. الصدمات كتيره قوي اليوم ده.. ابوها كمان اتصدم وبص لبنته اللي مش عارفه تعمل ايه؟
ايو فاتن: ايه اللي حضرتك بتجولو ده؟ بنتي ماتعرفش تعمل اكده ولا ليها في الكلام ده؟؟ حضرتك بتجول ايه؟
ادم: فاتن ايه اللي هو بيقولو ده؟
فاتن: انا ماليش دعوه هو كداب هو وندي… مش ده اللي كانت معاه في الحفله؟؟ هما بيخططوا يخرجوني بره حياتك.. ندي عايزه تخلص مني
ادم: اخرسي.. ندي وافقت علي ارتباطي بيكي وانك تفضلي علي ذمتي وبعدين ندي عمرها ابدا ما تتسبب باذيه حد فاهمه؟ ابدا
فاتن: وانا اللي قتالت قتله يعني.. هو بيكدب
جاسر: وانا عارف ان حضرتك هتقولي كده.. طيب انا كداب ممكن حضرتك تقوليلي الفيديو ده معناه ايه؟ ادم لو سمحت ممكن تشغل السي دي ده؟
ادم اخد السي دي ووصله علي الشاشه وشغله قدام الكل وكان فيه الحوار اللي ندي سجلته في الحفله وعطته لجاسر
الكل بص لفاتن
ادم: انتي عملتي ايه؟
جاسر: ندي صورت الفيديو ده يوم الحفله وعطتهولي وانا فضلت وري الراجل بس ماعرفتش اوصل لحاجه ففضلت وري فاتن مرات حضرتك وراقبتها لحد ما اتفاجئت بيها قابلته وعطتلو فلوس مكنتش عارف ليه فقلت اقابل ندي واخليها تدخلك جوه الموضوع بس حاليا هيا اتخطفت وانت اكدت ان الراجل ده هو اللي طلع عليكم ومعاه اصحابه فاعتقد كده الامور واضحه . ندي كانت شاكه فيها من اول مره شافتها فيها وهيا كلفتني اراقبها كنت ديما بكدبها واقولها انتي غيرانه منها لكن هيا فضلت مصره
ادم: هيا دي ندي بتصر لحد ما بتوصل لغرضها..
ادم راح لفاتن وضربها قلم وقعها علي الارض
ادم: كله الا ندي لو شعره منها اتلمست قسما بالله لادفنك هنا انتي فاهمه؟
فاتن: انا ماليش دعوه
ضربها تاني: مين الراجل ده وعرفتيه ازاي؟ وندي فين؟
فاتن: انا ما اعرفش حاجه عنها اقسم بالله انا ما اعرفش هيا فين
ضربها تاني
ادم: مراتي فين؟
فاتن: ما اعرفش والله ما اعرف
جاسر اتدخل: مش كده يا ادم.. طيب ما تعرفيش.. ازاي توصلي للراجل ده؟
فاتن: هو شغال في الكافتيريا هو وخطيبته انا ما اعرفهمش انا ساعتها كنت في الكافتيريا مع ادم واتكلمت مع البنت وهيا اقترحت انهم يساعدوني وقالولي الفكره دي وانا وافقت لان محدش هيتإذي لكن خطف لأ انا ماليش دعوه بيه انا ماليش دعوه
بتعيط وادم اتمني لو يخنقها بايده

فلاش باك

دخلت فاتن الكافتيريا هيا وادم وهو دخل الحمام وطلع قعد علي تربيزه وهيا دخلت الحمام ووقفت قدام المرايه وعيطت
بنت: انتي كويسه يا انسه؟
فاتن: انا كويسه ما تشغليش بالك متشكره علي اهتمامك
البنت: شكلك مش كويس ساعات بيكون الكلام مع حد غريب سهل جربي وهترتاحي
فاتن: عايزاني اقولك ايه؟ اني بحب واحد وهو في دنيا وانا في دنيا وعايش علي وهم مراته القديمه.. ولا اقولك انه مش شايفني خالص.. مهما اعمل ومهما اقرب مش حاسس بيا.. هو انسان محترم جدا وله وضعه وكيانه وقد المسؤليه ومستعد يضحي بحياته علشان خاطر حتي حد شغال عنده واستحاله يتخلي عن حد محتاجو لكن لحد عندي ومش شايفني اصلا عندك حل؟
البنت: طيب صارحيه بمشاعرك
فاتن: هيعتذر بكل زوق وادب وبعدين قولتلك انه محترم جدا فهيعتذر وبس
البنت: طيب اجبريه يشوفك
فاتن: اجبره؟؟ ازاي؟؟
البنت: المشاكل ساعات بتقرب والازمات.. اصطنعي اي مشكله وخليه هو يحلها وساعتها يمكن يشوفك
فاتن: تصدقي فعلا فكره… انا ممكن اخلي حد يقطع علينا الطريق مثلا وساعتها انا مسؤله منه قدام الكل فعمره ما هيتخلي عني وهيتحمل مسؤليتي.. بس ازاي اجيب حد؟؟ انا ما اعرفش حد انتي تعرفي؟
البنت: لا انا ما اعرفش حد وماليش حد في الدنيا دي غير خطيبي
فاتن: ممكن خطيبك يعرف حد هو شاب وممكن يساعدني ارجوكي ساعديني وانا هساعدكم ادم غني وانا لو بقيت مراته هساعدكم اوعدك
البنت: هقول لخطيبي بس ما اعتقدش انه يعرف حد
فعلا البنت نادت علي خطيبها وهو عجبته الفكره واقنع خطيبته ونفذوا خطتهم

فاتن حكت حكايتها كلها
فاتن: صدقوني مكنتش اقصد حد وبعدين مفيش حد اتأذي ابدا

ادم : محدش اتأذي؟؟ انتي شايفه ان محدش اتأذي؟؟بتدمري حياتي وتخليني ارتبط بيكي غصب وتقولي محدش اتأذي؟؟
جاسر: مش وقته يا ادم المهم دلوقتي.. انا عايزك تكلمي الراجل ده
فاتن: لا انا ماليش دعوه بخطفه لندي والله ما ليا دعوه
جاسر: وانا مصدقك بس انتي حاليا هتكفري عن غلطك بانك تساعدينا نرجعها.. هتتصلي بيه وتقوليله انك عرفتي انه خطف ندي وتقوليلو ان ادم ردها وهيسيبك وانه لازم يطلب منه مبلغ كبير وبالنص انتو الاتنين فهمتي؟
فاتن: بس برضه انا ماليش علاقه بخطفها ادم صدقني
ادم: معدش يفرق اتصلي بيه انجزي
جاسر: لازم تخليه يقتنع انك انتي معاه
فاتن: اقوله يطلب قد ايه؟
جاسر: انتي كنتي متفقه معاه قبل كده علي ايه؟
فاتن: 100 الف
ادم: وكنتي ناويه تدفعيهم منين ولا دفعتيهم خلاص
فاتن: دفعت جزء بسيط والباقي اتفقنا انه بعدين
ادم: بعد ما نتجوز صح؟ تاخدي فلوسي وتديها لبلطجي؟؟ انا ازاي كنت متخلف كده؟ كان لازم افهم انتي مكنتيش مهتمه بسمعتك فانا ليه ابقي غبي واهتم بيه؟ متخلف غبي
كريمه: خلاص يا حبيبي المهم دلوقتي ندي
جاسر: فعلا ده اللي يهم حاليا كلميه واطلبي منه انه يطلب….. نقول عشره مليون مثلا؟؟
فاتن: ايه؟ كل ده؟ وهو انت معاك مبلغ زي ده
ادم بصلها باحتقار وما ردش عليها
جاسر: لازم نغريه بمبلغ كبير لان واحد زي ده هيكون اخره فكر في مليون ده لو وصل للحد ده يالا اتصلي والمهم الاول تتاكدي انها معاه لاحسن ما يكونش هو ويكمل معاكي ويعطلنا عن الخاطف الحقيقي.. الاول لازم تتأكدي انهافعلا معاه وبعدها تأكدي عليه انه ما يلمسهاش ابدا خوفا من انتقام ادم وبعدها تعرضي عليه المبلغ ده فاهمه؟
فاتن اتصلت فعلا بيه وبدئت تتكلم والكل حواليها في صمت
فاتن: الو ايوه.. انا
عاصم: عايزه ايه دلوقتي؟
فاتن: انت ازاي تلعب من غيري؟ تصدق كده عيب
عاصم: العب ايه وكلام فاضي ايه؟ انا مش فاهم انتي بتتكلمي عن ايه؟
فاتن: لا يا واد انت فاكرني عبيطه ولا ايه؟
عاصم: انتي عايزه ايه؟
فاتن: انت ناوي علي ايه؟
عاصم: مالكيش فيه..
فاتن: لا ليا ونص
عاصم: لا مالكيش انا اهو فتحتلك الطريق لحبيب القلب وفضيتلك الطريق وانتي اهوه هتاخدي الجمل بما حمل
فاتن: يعني انت فعلا اللي خطفت ندي مراته؟؟
عاصم: مالكيش فيه بقي
فاتن: لا يا حلو ليا ونص.. النص بالنص في اللي هتطلبه
عاصم: نعم يا اختي ليه يا حيلتها؟؟
فاتن: علشان ما اروحش ابلغ ادم عنك واخليه يبعت رجالته يجيبوك متعلق
عاصم: ما تقدريش لاني ساعتها هقوله انك انتي اللي خليتينا نطلع عليه في الطريق وان سيادتك اللي قلتنلنا نبوظ عربيته ساعتها مش هيسمي عليكي
فاتن: هههههه ضحكتني
عاصم: قصدك ايه؟
فاتن: قصدي انها معدتش تفرق ادم اتجوز ندي وردها وانا عطاني استماره 6 يعني قولتله او ما قلتلوش معدتش تفرق لكن انت هتفرق معاك
عاصم: انتي عايزه ايه دلوقتي؟
فاتن: يا بالنص يا هروح ابلغه
عاصم: ماشي انا هطلب منه 200 الف انتي 100 وانا ميه
فاتن: 100 ايه و 200 ايه؟ انت اهبل؟
عاصم: عايزه ايه دلوقتي؟
فاتن: انت عارف ندي دي تبقي ايه؟ ولا ادم نفسه ايه؟
عاصم: قصدك ايه؟ نطلب كام يعني؟ مليون؟
فاتن : مش بقولك اهبل؟؟
عاصم: قولي انتي يا حلوه نطلب كام؟؟
فاتن: عشره مليون.. انت خمسه وانا خمسه ولا انت تشوف وشي ولا انا اشوفك بعد كده.. تستلم الفلوس وتسيبها ولا مين شاف ولا مين دري بس اوعي حد يلمس شعره منها
عاصم: ليه بقي ان شاءالله؟
فاتن: لان لو حد لمس شعره منها ادم مش هيسكت ومش هيرتاحله بال غير لما يجيبك من قفاك لكن لو هيا رجعتله سليمه مش هيهتم قوي وهيسيب الموضوع للبوليس.. المهم انت فين دلوقتي وندي فين؟
عاصم: انا في الشغل وندي في البيت مع انتصار
فاتن: طيب تمام كلمه بقي وشوف هيقولك ايه وخليك زي ما انت علشان هو رجالته مراقبين الكافتيريا ما تخليش حد يشك في حاجه فهمت؟ اوعي تضيع الفرصه دي بغباءك دي فرصه العمر ولو ضاعت مش هترجع تاني
قفلت فاتن وبصتلهم ادم وجاسر اتحركوا علي الكافتيريا وهما في الطريق عاصم اتصل بادم وهو مثل عليه انه موافق زي ما جاسر طلب منه ووافق علي كل طلباته
واخيرا وصلوا الكافتيريا وبلغوا البوليس باللي وصلوله وحاطوا الكافتيريا كلها وجاسر مسك عاصم وادم طلع مع فرقه البوليس لمكان انتصار اللي اتفاجئت بالبوليس محاوط بيتها.. ادم دخل جاب ندي اللي كان مغمي عليها فاخدها وطلع بيها علي المستشفي واكدوا انها كويسه بس متخدره…
اخيرا فاقت وادم جنبها واول ما فاقت صرخت بس شافت ادم فسكتت واخدها في حضنه يطمنها
ندي: كابوس يا ادم كابوس
ادم: والحمد لله فوقتي منه علي خير
ندي: انت ازاي عرفت بيا؟؟
ادم :انتي كان عندك شك اني هعرف اوصلك؟؟
ندي: ابدا حبيبي بس خفت عليك
ادم: عليا انا؟ يالا المهم انك كويسه
ندي: مين اللي خطفني وليه؟؟
ادم: اتنين كانوا عايزين يتجوزا علي حسابنا فقالوا يخطفوكي ويطلبوا مني فلوس وانا ادفعها وهما يتجوزا
ندي: وانت استخسرت تدفع الفلوس؟؟
ادم :افندم؟ انتي بتقولي ايه؟ انتي هبله؟ فلوس ايه اللي هستخسرها؟؟
ندي: طيب ما دفعتلهمش ليه؟
ادم: انا كنت هدفع بس عرفت اوصلك
ندي وادم كملوا خناقهم المعتاد واخدها وخرجوا وراحوا علي البيت وهناك الكل كان متجمع وحكولها بالتفصيل كل اللي حصل… ادم طبعا طلق فاتن وعمها استغل الفرصه وطلبها لابنه رمضان وطبعا ابوها وافق بعد الفضيحه دي
ندي: تعرف ان انا مبسوطه اني اتخطفت
ادم: ليه بقي ان شاءالله؟
ندي: علشان لو مكنتش اتخطفت مكنتش هطلق فاتن
ادم ابتسم: اول مره اعرف انك شريره كده
ندي: انا شريره؟؟ انا اللي اتفقت مع رجاله يضربوك؟؟ ولا انا اللي اتسببت في خطف مراتك ولا ايه؟
ادم: اولا معلومه صغيره هما كانوا تلاته وانا واحد ( ضحكت جامد) وبعدين انا ضربتهم برضه ( بتضحك اكتر) انا عايز اعرف انتي بتضحكي ليه؟
ندي: اصلك مكسوف تقول انك اتضربت؟
ادم: ما اسمهاش اتضربت وبعدين قولتلك انهم تلاته
ندي: برضه اتضربت
ادم: كنت بايديا وهما معاهم سكاكين وعصيان
ندي بترجع لوري وبتضحك وهو وراها
ندي: برضه اتضربت
ادم: اتضربت اتضربت عايزه ايه انتي؟؟
ندي: عايزه حبك
ادم : وانا مش بس بحبك انا بعشقك يا جطتي البريه …
ضمها ادم في حضنه واخدها يسهروا بره….
ادم عمل لندي فرح خرافي وكان احسن من الاحلام.. ادم كان فتي احلام ندي اللي ياما حلمت بيه واتمنته وندي بشكلها الجديد كانت معشوقه ادم
راحلها اخدها من الكوافير واول ما شافها كان احساسه غريب .. جديد عليه .. ضمها بحب ومسك ايدها وركبوا عربيتهم وسعد هو اللي سايق
ندي : مبسوط ؟
ادم : متتخيليش قد ايه !! انا حلمت باليوم ده كتير قوي يا ندي ومش مصدق انه اخيرا جه
ندي سندت علي كتفه بحب : انا بحبك قوي ياادم
ادم : وانا بعشقك يا عيون ادم
وسعد باصصلهم في المرايه ومبتسم وفرحان جدا
ادم : بص قدامك يا سعد وحياه ابوك انا عايز ادخل دنيا هاه ! ركز في الطريق
سعد : حاضر يا سي ادم بس حضرتك ما تتخيلش فرحتي بيكم جد ايه ؟
ندي : متشكره ليك قوي يا سعد لولاك كان ممكن اكون في امريكا
ادم : واشمعني بقي سعد عمل ايه ؟؟
ندي ابتسمت : بعد ما انت مشيت من عندي لما رجعت من السفر جالي واقنعني اني افضل وحكالي ليه خطبت فاتن وشرحلي ظروفك كلها وساعتها قررت اني افضل واجرب حظي معاك
ادم بص لسعد : كل ده عملته من ورايا ؟؟
سعد : اعمل ايه يا سعاده البيه ماهانش عليا حبكم يضيع اكده .. وبعدين انا مجرب الحب وناره
ادم : والله يا سعد مش عارف اقولك ايه بس انت بجد صاحب واخ كمان
دخلوا قاعتهم وبدؤا برقصه سلو هما الاتنين ورقصوا علي اغنيه ضميني وانسي الدنيا
عنيهم كانت متعلقه ببعض وبس والحب ظاهر للكل
ادم رقص مع اهل بلده رقصه صعيدي وندي افتكرت اول مره دخل بيها البلد وهو لابس جلبيه ورقص بالعصايه المره دي اهو بيرقص بس لابس بدله وهي بتابعه بحب ونفسها تقوم وتقول للدنيا كله ده حبيبي انا وبس .. ادم بصلها ولاحظ نظرتها ليه فقرب منها وشدها معاه تحت ايده ..
كانت ليله حب والكل فرحان معاهم واهل البلد كلهم بيهنوهم وبيباركولهم …
خلص الفرح والعيله بتسلم علي ندي وادم وبيهنوهم
كريمه: ربنا يسعدكم حبيبي
ادم: تسلمي يا ست الكل
كريمه: هتقضي الليله هنا والصبح تطلعوا علي شهر العسل بتاعكم؟ صح؟
ادم: اه ان شاءالله
ندي: لا مين قال ان احنا هنقضي الليله في البلد؟؟ احنا هنسافر علي طول
ادم: لا طبعا هنقضي الليله هنا
ندي: لا هنسافر علي طول
ادم: وانا قلت هنقضي الليله هنا
ندي: ليه بقي ان شاءالله؟
ادم: علشان انا قلت كده
ندي : يا سلام ايه انا قلت دي
ادم : ندي اسمعي الكلام
سالم: يا الله منكم انتو الاتنين انا مش عارف انتو هتتجوزوا ازاي
كل واحد قعد في جنب وسابوهم يكملوا خناقهم المعتاد
ندي: لا طبعا مش هسمع.. قلتلك بطل الاوامر دي
ادم: وانا قلتلك نفذي كلامي وبعدها اتكلمي
ندي: ده مش هيحصل ابدا

كريمه لسالم: تفتكر هيعمروا مع بعض المره دي؟؟
سالم: هما بيحبوا بعض وده المهم وبعدين هما بيعشقوا خناقاتهم دي وطول ما بيحبوا بعض ديما هيلاقوا الطريق لبعض ما تخافيش عليهم
كريمه: طيب نتدخل؟؟
سالم: لا سيبيهم هما لو محدش فيهم قتل التاني هيتصالحوا لوحدهم..
ادم: ندي اسمعي الكلام
ندي: طيب ما تسمع الكلام انت
ادم: طيب يالا نروح وبعدين نتفاهم
ندي: لا انا مش هروح معاك انا رايحه لابويا
ادم حط ايديه في وسطه: روحي لابوكي خليه ينفعك وانا هروح لفاتن اهو علي الاقل كانت بتسمع الكلام

ندي شهقت وطلعت تجري وري ادم والكل بيضحك عليهم
اخيرا وافقت انها تروح معاه وطول الطريق بتفتكر اول مره راحت معاه ودخولها البلد والكل بيستقبلهم
بس اختلاف كبير بين احساسها الاول ودلوقتي
وصلوا البيت ودخلوا الجنينه والكل بيزغهم ومره واحده ندي وقفت
ادم : ايه ؟ وقفتي ليه يالا ؟
ندي : لا مش هدخل كده شيلني
ادم بص للي حواليه : لما ندخل جوه
ندي : لا هنا
ادم : يا بنتي لما ندخل حتي من الباب
ندي : لأ هنا
ادم : يا ندي الناس بتتفرج علينا ادخلي
ندي : يتفرجوا وانا مالي .. مش هدخل انا عايز تدخلني شيلني
ادم : يا سلام هو امر ولا ايه مش شايل
كريمه اتدخلت : ادم .. ابوس ايدك شيل مراتك وادخل واقفلوا عليكم بابكم واتخانقوا براحتكم بس احنا عايزين نروح
ادم وندي بصوا للي حواليهم وحسوا فعلا ان الكل مستنيهم يدخلوا وبصوا لبعض
ندي : انا عندي استعداد اقف للصبح
ادم : وانا معنديش
شالها والكل صفر وضحك وزغرط ودهل بيها البيت وقفل الباب وراه …
ادم : ياااااااه اخيرا يا ندي دخلتي الاوضه دي تاني
ندي : اخيرا بس اوعي تسيبهالي تاني وتخرج
ادم : انا مسبتهاش اولاني علشان اسيبها تاني
ندي : اوعي تبعدني عنك تاني
ادم : مش هيحصل ابدا .. انتي هتفضلي جوه قلبي وجوه عيوني ..
عاشوا حياه جميله في مجملها وخناقهم كان بيحلي حياتهم اكتر واكتر وحبهم كان بيكبر كل يوم…
امجد اتخرج واتجوز ومسك الشغل مع اخوه وبقي هو دراعه اليمين…
سالم اكتشف انه معجب بمريم سكرتيره ادم وطلب يتجوزها وفعلا اتجوزوا…
ندي فضلت تزن علي ادم انه يتنازل عن المحضر ضد عاصم وخطيبته لان مالهمش سوابق والدنيا لطشت معاهم وطلبت منه يساعدهم يتجوزا وخلي عاصم يشتغل عنده وتحت عينه…
امجد اتجوز زميلته في الجامعه بعد ما اتخرجوا ومسك مع اخوه الشغل …
المهم في الحياه انك تفهمها صح وتعيشها صح وتخلي طريقك لربنا ديما عامر وهو هيفتحلك كل طرق الخير وهيبعتلك ديما اللي ياخد بإيدك
وبعدين ديما فكروا ان اي شيئ بيحصل بيكون له حكمه حتي لو حسيت في وقتها انه ضايقك.. ربنا ديما له حكمه في كل شيئ….
وتوته توته خلصت الحدوته حلوه ولا ملتوته؟؟

*********************
إلي هنا تنتهي رواية عشقت متمرده بقلم الشيماء محمد

تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات رومانسية
حمل تطبيق قصص وروايات عربية من جوجل بلاي

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق